الحسن بن محمد الديلمي (مترجم :مسترحمى)
181
إرشاد القلوب (فارسى)
و عقب نمازها ، و بهتر ( و مستحب ) آنست كه در حين دعا انگشترى كه نگينش عقيق باشد در دست داشته باشد زيرا روايت شده دستى كه در آن انگشتر عقيق باشد رد نميشود بنا اميدى ، چنان كه فرموده آن حضرت هيچ دستى بسوى خدا بلند نميشود كه محبوبتر باشد از دستى كه در آن انگشتر عقيق باشد ، و هر دستى كه انگشتر عقيق داشته باشد صاحب آن فقير و محتاج نگردد و هم سبب ايمنى راه سفر است . و فرمود : دو ركعت نماز با انگشتر عقيق خواندن افضل و بهتر است از هفتاد ركعت بدون انگشتر عقيق . و فرمود : عقيق اولين كوهى بود كه اقرار بوحدانيّت خدا و نبوّت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و ولايت على عليه السّلام نمود ، و خداوند بر خود لازم فرموده كه بر نگرداند دستى را كه انگشتر عقيق در او باشد و در قيامت عذابش نفرمايد . و منقولست كه مردى نابينا شد و به خدا شكايت كرد ، پس در خواب ديد شخصى را كه به او گفت اين دعا را بخوان : يا قريب يا مجيب يا سميع يا بصير يا لطيف يا خبير يا لطيفا لما يشاء صل على محمّد و آل محمّد ردّ علىّ بصرى ، و چون بيدار شد مداومت كرد و پس از چند روزى شفا يافت و بينا گرديد . و نيز مرويست كه جوانى را ديدند پردهء خانه كعبه را گرفته بود و گريه ميكرد و ميگفت : الهى ليس لك شريك فيؤتى و لا وزير فيرشى و لا حاجب فينادى ان أطعتك فلك الحمد و الفضل و ان عصيتك فلك الحجّة فباثبات حجّتك علىّ و قطع حجّتى اغفر لى ، پس شنيد كه هاتفى صدا زد و گفت تو آزادى از آتش .